Svar på spørsmålene

Jeg lurer på hva som er din all time favorite tea? Jeg vet jo at du drikker mye te, men har du en som du alltid kommer tilbake til?

Jeg elsker så mye forskjellig te, og det er veldig vanskelig å velge en favoritt. Men om jeg skulle velge en tror jeg det måtte bli grønn te med eple og kanel. Den smaker så godt og jeg blir skikkelig glad av å drikke den, for den smaker høst og og frisk luft og fine farger på trærne. Og om jeg skal si en til skulle det kanskje bli Lady Grey. Den blir jeg aldri lei!

Også er jeg veldig nygjerrig på hva du syns om Harry Potter-bøkene, nå som du har lest litt flere av dem.

Nå har jeg lest de to første, og det jeg kan si med sikkerhet er at jeg likte de veldig mye bedre enn jeg trodde jeg skulle gjøre. Og jeg ble veldig engasjert og spent selv om jeg har sett filmene da de først kom på kino. Jeg skal uten tvil fortsette å lese, og har allerede bok nummer tre i hylla. Jeg vil samtidig ikke kalle meg fan, for når man er Harry Potter-fan så er man så veldig FAN, liksom. Og jeg er ikke helt der, kanskje mest fordi jeg helst vil være i vår verden. Men tommel opp! De er godt skrevet og jeg skjønner hvorfor de har blitt så store som de har blitt.

Tenker du/dere på å bli boende i Oslo, eller har dere lyst til å flytte nærmere familie når dere er ferdig med studiene?

Det blir nok Oslo på oss fremover også, slik det ser ut nå. Ingen av oss føler at vi er ferdig med Oslo, og den følelsen tror jeg at jeg/vi må ha før vi eventuelt kan flytte hjem igjen. Man vet jo aldri, men vi blir her en god stund til, tror jeg.

Hvordan ser drømmesommerferien din ut?

Det må være en ferie med mye sol, men ikke så altfor, altfor varmt. Ellers vil jeg bade både i Oslofjorden og i Mjøsa, ha mye tid med venner og familie, lese masse bøker og helst dra på en ferietur sammen med Mathias. Kanskje til en storby. Jeg drømmer om Riga og Roma.

Jeg lurer på hvem som er din favoritt av alle i Gilmore girls, og hvem du føler du er mest lik?

Hihi, gøy! Jeg er ganske sikker på at Lorelai er min aller største favoritt, hun er jo en skikkelig heltinne. Jeg tror jeg har den der må-være-pliktoppfyllende og elsker å lese-sida som Rory har, men tenker jeg kanskje er litt rarere. En blanding av Rory og Lulu, kanskje?

Jeg lurer på hva som er din favorittlyd,

Vanskelig spørsmål! Jeg tenkte først på fuglesang, er det lov å si? Blir så glad, særlig om det er tidlig på morgenen, det er en fin start på dagen. Jeg er også veldig glad i den plystrelyden fra gamle tekokere, og lyden av regn som slår mot taket.

og hva som irriterer deg. Tror jeg slår sammen denne med denne: Hva gjør deg sint?

Urettferdighet gjør meg sint. Jeg tror egoisme og utakknemlighet er det som irriterer meg mest. Jeg er ikke så veldig ofte sint, heldigvis, men slike egenskaper er også til å bli litt sint av.

Jeg lurer på hvilken artist som er din favoritt?

Om jeg skal velge en tror jeg det må bli Stacey Kent. Flaks at jeg skal på konsert med henne i morgen! ❤

Og om du har en favorittfilm?

Jeg er veldig glad i 500 days of Summer. Og Den fabelaktige Amélie fra Montmartre. Og Hairspray! Det finnes så mange fine, det er umulig å velge.

Også lurer jeg på hva det fineste du kan gjøre på en vanlig onsdag ettermiddag er?

Da vil jeg spise en god middag sammen med Mathias og gode venner. Og gå en tur i blomstrende Botanisk hage, spise en is og lese i sofaen på kvelden, med minst to kanner god te.

Favorittbøker

Hjelp, dette er ihvertfall vanskelig. Jeg har skrevet et innlegg tidligere med et utvalg favorittbøker, og det finner dere her. I tillegg tror jeg bøkene til Paul Auster er favoritter alle sammen. Jeg har også blitt veldig glad i Tomas Espedal.

Favorittmusikk

I tillegg til Stacey Kent er jeg veldig glad i Siri Nilsen, Joshua Radin (som jeg også skal på konsert med snart!), Belle & Sebastian, She & Him, Kings of Convenience og The Weepies. Og Beatles!

Hva gjør at du føler deg lykkelig?

Det kan være både store og små ting. Mathias, fin familie og fine venner, å være fornøyd med noe man har gjennomført og alle de små hverdagsgledene.

Hva gjør deg sliten?

Jeg blir mest sliten av at jeg nesten hele tiden har et behov for at alt skal være helt i orden og fint og flott og perfekt, og da kan det være vanskelig å gi slipp på småting som egentlig ikke betyr så mye. Det er ganske slitsomt. Og steptimer! Hihi.

Jeg lurer på hvor du får inspirasjon til klesstil og innredning?

Jeg kjøper bare det jeg liker og det som gjør meg glad, og har aldri tenkt på mote eller stil på en bevisst måte. Også er jeg veldig glad i ting med gode minner i. Inspirasjon kan jeg få fra mange kanter, som fine bilder,  mennesker på gata og hjem jeg besøker.

Er du på Pinterest?

Det er jeg ikke. Kanskje mest fordi jeg ikke trenger enda en ting å bli hekta på, for det tror jeg at jeg hadde blitt! Men jeg har jo kikket innom noen ganger, og det er jo masse inspirasjon å hente der.

Og hva er din beste måte å være kreativ på?

Jeg er litt dårlig på å være kreativ i den forstand at jeg ikke holder på med noe håndarbeid, for eksempel. Men jeg er kreativ når det kommer til andre ting, som bilder og blogg og Instagram, for eksempel. Det synes jeg er gøy å holde på med.

Hvilket system har du for å notere når du studerer? (F.eks èn bok til alt, en bok for hvert fag, bruker du markeringstusj i bøkene osv?)

Jeg eeelsker system! Jeg har som regel ei bok per fag, og tar så gjennomtenkte notater som mulig, både på forelesninger og når jeg leser pensum. Slik kan jeg lese mest i egne notater frem mot en eksamen, for eksempel, og slipper å sitte med en enorm leseliste og ikke vite hvor jeg skal begynne noen uker før eksamen. Konsekvente og gode notater i et ryddig system er mitt aller beste studietips.

Hva er din favoritt tekopp av alle du eier?

Det tror jeg varierer litt. Akkurat nå er det Tante Fiolett. Men jeg er så glad i alle mummikoppene mine og Mon Amie-koppene også. Og den med katt på! Okei, jeg svarer ALLE.

Og hva heter det fine hvite serviset du samler på?

Det er et ganske morsomt spørsmål, eller, svaret er ihvertfall ganske morsomt. For det er et billigservise fra Kid som jeg fikk av foreldrene mine ikke så lenge etter at jeg flytta til Oslo. En sånn pakke til 200 kroner, kanskje. Men jeg er veldig glad i det!

Jeg lurer på hvilket bakverk og hvilken dessert som er dine favoritter?

Av bakverk tror jeg svaret må bli kanelsnurr, en litt sånn deigete en formet som en knute. Nam! Og sjokoladefondant til dessert. Med is! Og bær!

Til hvilken by hadde du flyttet om du måtte flytte?

Hvis jeg ikke skal svare hjembyen, og ikke tenke på praktiske ting som jobb og bolig og sånt, så tror jeg at jeg sier Stockholm eller Edinburgh. Førstnevnte fordi jeg elsker svensk og fordi det er så fint der, og sistnevnte fordi jeg ble helt tullete forelska i byen da vi var der i fjor.

Hva er favorittmaten din?

Pasta! Helst en kremete og usunn variant med masse parmesan.

Takk for alle spørsmålene, dette var gøy!

5 thoughts on “Svar på spørsmålene

  1. Dette innlegget gikk meg visst hus forbi, men det var gøy å snuble over det nå – jeg kan liksom høre deg snakke mens jeg leser, hihi! Te og bøker og fuglesang og tekokere og regn ❤

Legg igjen en kommentar

