Himmelarkivet

Det er flere norske samtidsforfattere som jeg lenge har ønsket å lese noe av. Lista over vil-lese-bøker er jo så uendelig lang. Jeg har for eksempel aldri lest noe av Jan Kjærstad. Eller Vigdis Hjorth. Eller Roy Jacobsen. Og for bare noen dager siden, hadde jeg aldri lest noe av Gaute Heivoll, heller.

Så leste jeg Himmelarkivet. Og for en fantastisk bok! Jeg blir ikke kvitt historien, den har satt seg fast, og jeg tror ikke den kommer til å slippe med det første. Boka er en dokumentarroman, og handler om hvordan Heivoll selv skriver historien til en mann ved navn Louis Hogganvik, som, etter ni dager i fangenskap på Arkivet i Kristiansand under andre verdenskrig, valgte å ta sitt eget liv. Dessuten inneholder den egne og adskilte fiktive kapitler, hvor perspektivet ligger hos den etterlatte kona Theodora. Og språket? Strålende! Hele boka er så vakker, tvers igjennom.

På mange måter ligner den ikke på så mye av det andre jeg pleier å lese. Men denne er god som gull.

 photo P7181786_zps83669369.jpg

3 thoughts on “Himmelarkivet

  1. Ja, er ikke det en fin bok? Jeg leste den for noen år siden, og måtte lese Før jeg brenner ned etterpå. Den anbefales også! God lesesommer 🙂

  2. Hei! Jeg lurer på en ting, hvis du anbefaler bøkene du skriver om, kunne du inkludere et lite utdrag fra dem i bloggpostene dine? Jeg må alltid lese litt av en bok før jeg bestemmer meg om jeg vil lese den, i forhold til form og språk og sånn. Hvis det ikke er til bry!

Legg igjen en kommentar

