Å finne noe man passer til

Jeg har fått en forespørsel om å skrive litt om utdannelsen jeg tar nå, og det kan jeg så klart gjøre.

Sommeren før jeg skulle begynne å skrive masteroppgaven min i litteraturvitenskap fikk jeg jobb på biblioteket hjemme. Og jeg elsket det! Fra første dag følte jeg meg så hjemme, og jeg fikk være en del av noe jeg synes er så utrolig fint, nemlig det flotte biblioteksystemet vi har her i Norge, og den ideologien dette er bygget på. Ved siden av å jobbe i ferier har jeg fortsatt som tilkallingsvikar ved behov, og de gangene jeg har mulighet til å reise hjem. Det var uten tvil denne jobben som fikk meg til å begynne på bibliotek- og informasjonsvitenskap. Jeg hadde funnet noe jeg likte, noe jeg ville, noe jeg passet til. Jeg har alltid drømt om en jobb hvor litteratur og litteraturformidling er en stor del av hverdagen, og biblioteket kjennes som en rett arena for dette.

IMG_20130504_100159

Til sommeren er jeg ferdig med to av tre år. Selv om jeg har vært i gjennom mye av opplegget og mange av fagene, så er det litt vanskelig å kommentere hele løpet, særlig nå som ting skal omorganiseres litt med tanke på rekkefølge. Men jeg kan skrive litt generelt.

Studiet består av emner som dekker store og viktige områder. Katalogisering og klassifikasjon er to av disse, og dette var helt nytt for meg da jeg begynte. Dette er fag som har preget utdannelsen i alle år, og som fremdeles er viktige. En annen viktig del er samfunnsfagene, litteratur og litteraturformidling. Fagene tar for seg alt fra litteratur-, kultur- og samfunnshistorie, til analyse, teori og muntlig og skriftlig formidling, med biblioteket som utgangspunkt. Et siste område er de tekniske datafagene. Vi koder og programmerer blant annet nettsider, og det er både krevende, utfordrende og ikke minst skikkelig gøy. Når man lager noe helt fra begynnelsen får man skikkelig respekt for internett og alle databasene vi bruker daglig uten å tenke noe mer over dem. Dette er med andre ord et studie som er satt sammen av mye, og som skal gi deg jobbmuligheter med stor variasjon, ikke bare i bibliotek, men i andre typer stillinger også. Det er stor forskjell på universitet og høgskole, og jeg for min del synes begge deler er like viktig og like bra, og jeg ville ikke ha vært foruten noen av årene som student.

Studiet består av to praksisperioder på ca fem uker, i første og andre studieår. At man kommer ut i praksis så tidlig er både riktig og viktig. Det er ikke så lett å oppsummere hele utdanningen i et sånt innlegg, men jeg håper det ga dere som lurte noen svar allikevel. Og det er bare å spørre, for jeg svarer hvis jeg kan.

Mer informasjon om studiet finner du her.

9 thoughts on “Å finne noe man passer til

  1. Hvordan synes du det er forskjell på høyskole og universitet? Hva likte du best å studere ved? 🙂 Er f. eks universitet mer krevende enn høyskole, og er universitet mer forankret i forskning enn høyskoler?

    • Jeg har likt begge deler veldig godt! Den største forskjellen ligger i undervisningen, på høgskolen er det mange ganger flere undervisningstimer i uka. Veldig lite er obligatorisk, men pensum følges tettere opp på denne måten, da det gis mer forelesninger og seminarer. Dessuten har høgskolen klasser, noe universitetet ikke har. Begge deler har sine fordeler, synes jeg. Så det gjelder å finne hva som passer best for en selv. Det viktigste er jo at det du skal studere motiverer deg!

  2. Spennende! Morsomt å lese litt mer detaljert om hva du driver med. Det er bra du tar deg tid til å ta en profesjonsutdannelse, nå har du jo et supert grunnlag for å bli bibliotekar! 🙂

  3. Det er så fint å føle at man er på rett sted! I mine øyne passer du perfekt blant gode leseropplevelser på et koselig bibliotek!

  4. Så fint det hørtes ut! Det er viktig at man finner noe som føles riktig:) Jeg har vurdert bibliotekar selv faktisk (hovedsaklig som en ungdomskole-avdeling evt) i forbindelse med en utdannelse i barne-/ungdomslitteratur^^

  5. Fint å lese om denne utdanninga. Det høres ut som en utrolig behagelig og rolig jobb, samtidig som man har mye forskjellig å gjøre. Tror det er en utdanning som hadde passet meg.. men nå har jeg gått mer mot barnehage og den delen der.

Legg igjen en kommentar

