En bokliste

Fordi lister er bra, og bøker er bra, og da er jo kombinasjonen uslåelig. 

 photo DSCN1037.jpg


Favorittsjanger: Jeg er glad i mange sjangre, men aller helst bør det være virkelighetsnært. Hverdagen nå eller i fortida. Det er det jeg liker aller best.

Favorittbokhandel: Her i Oslo er jeg veldig glad i Tronsmo og Bislet Bok. Hver gang jeg er på ferie finner jeg alltid fram til så mange fine, så det er i grunn vanskelig å telle antallet. Godt utvalg = god bokhandel. 

Boka du sist kjøpte: Det var i Edinburgh, og der kjøpte jeg A Moveable Feast av Hemingway og Bonjour Tristesse av Sagan. Gleder meg til å lese dem!

Boka du sist lånte: Finne deg der inne og hente deg ut som jeg lånte på biblioteket, og Haiene som jeg har lånt av pappa. 

Favorittbibliotek: Biblioteket hjemme er jo alltid det som vil være viktigst for meg, både etter å ha fått jobbe der, og på grunn av alle de tusenvis av timene jeg tilbrakte der i oppveksten. 

 photo IMG_20130603_200554_zps2ef1f6db.jpg

Beste bakgrunnslyd når du leser: Aller helst vil jeg at det skal være ganske stille. Eventuelt litt rolig musikk som jeg har hørt masse på tidligere, og som lager god og behagelig stemning. I det siste har det blitt en god del Stacey Kent til lesinga. 

En forfatter du beundrer: Cora Sandel. Og Siri Hustvedt. Og Selma Lagerlöf. Det er vel lov å si tre? 

Favorittplass å lese (i hjemmet): Sofaen eller senga. Og av og til på gulvteppet. 

Favorittplass å lese (utenfor hjemmet): På verandaen og i hagen hjemme hos mamma og pappa. 

 photo rory_zps562881f8.jpg

Beste lesematen: Noe man kan spise nesten uten å se på det. Nøtter, kanskje. Eller sjokoladebiter!

Beste lesedrikke: Te, vel. 

Favorittid på døgnet å lese: Nesten når som helst. Men bare ikke altfor sent. Jeg er ikke noen natt-person. Da sover jeg. 

En bok du har lest i det siste som ikke var så bra: Jenta som lekte med ilden. Den har jeg på pensum nå i høst, og jeg leste den i sommer. Den type bøker blir aldri min greie. 

En bok du vil lese igjen: Bøkene om Alberte. Alltid. Igjen og igjen og igjen. 

Boka du leser nå: Nå leser jeg Sigurd Hoels Veien til verdens ende


 photo PB020835.jpg

En bok du ikke har blitt ferdig med: Kongens fall av Johannes V. Jensen. Den hadde jeg på pensum en gang, og jeg leste bare noen få sider før det sa stopp. 

Den beste boka du har lest i år: Om jeg bare skal velge en, som er skikkelig vanskelig å gjøre, så må det bli Monstermenneske av Kjersti Annesdatter Skomsvold. (Men om jeg fikk lov til å si tre, så ville jeg nok legge til To kill a mockingbird av Harper Lee og The Children’s Book av A.S.Byatt). 

Lista er lånt av Vicky, men jeg har lagt til noen spørsmål, fordi dette er så gøy. Også vil jeg veldig gjerne lese deres svar!
14 thoughts on “En bokliste

  1. Åh, jeg kan liksom høre deg svare! Denne lista er så DEG, hihi. Jeg var forresten på Bislet bok senest i forrige uke, og der er det så koselig!

  2. Jeg leste nettopp siste side i «Bare Alberte», etter å ha spinka og spart på den i et par måneder. Det er virkelig de tre fineste og beste bøkene jeg noen sinne har lest, disse tre om Alberte.. Jeg skulle ønske det fantes tre til. Har du lest andre bøker av Cora Sandel – og om du har, ville du anbefalt meg å lese dem? Og finnes det bøker som er like bra som disse? Jeg tør nesten ikke begynne på ei ny bok nå, er litt redd for at det skal bli en skuffelse. Språket og blikket til Sandel er bare helt uovertruffent.

  3. Hvitskygge: jeg har ikke lest Alberte-triologien ennå – sparer litt på den, men har lest Kranes Konditori og likte den kjempegodt! Bare bokens tittel alene er så fin at det gjør den verd å lese <3

    Maren: må se om jeg ikke får laget min egen liste og lagt ut på Listebloggen ila uka 🙂 – Fin liste, flotte svar!

  4. Anonym: Jeg leser ikke noe særlig krim. Da jeg var rundt 13-14, så leste jeg alle Varg Veum-bøkene. Krim er nok ikke min største favoritt nå. Leser nok heller ikke så mye rene humorbøker, men det finnes jo veldig ofte humor i mange sjangre 🙂

  5. Ah, Kongens fald. Jeg fullførte den (på dansk), likte den, og diskuterte den med Stig Sæterbakken i en konfirmasjon en gang!

    Fin liste, hadde en lignende i bloggen min for et par uker siden.

  6. Åh, denne lista var så fint at jeg bare måtte være en liten copycat og legge ut med mine svar på bloggen min. Har selvfølgelig linket 🙂

    Lister + bøker = uslåelig kombinasjon.

  7. Fin liste! Selv er jeg skikkelig dårlig på å lese bøker, men ville bare si at jeg så en Cora Sandel-utstilling på Persektivet museum her i Tromsø for typ to uker siden. Ante ærlig talt ikke hvem hun var, så det var helt tilfeldig at jeg kom over den, men det var veldig fint.

Legg igjen en kommentar

