Mine favorittbøker

 photo P8271242_zps9da79136.jpg

Elsi Lund-trilogien av Bjørg Vik : Små nøkler store rom, Poplene på St.Hanshaugen, Elsi Lund

Disse bøkene leste jeg det første året jeg bodde i Oslo. Bøkene er fantastiske oppvekstromaner fra Oslo, og anbefales på det varmeste. 

Alberte – trilogien av Cora Sandel: Alberte og Jakob, Alberte og friheten, Bare Alberte

Mine absolutte yndlingsbøker. Pocketutgaven min med den samlede trilogien er snart slitt i filler. Språket er vakkert, og Alberte gjør noe med den som leser. Så uendelig sårt og fint. Bøkene følger Alberte fra Nord-Norge i den første boka, til Paris i de to siste. For meg finnes det ikke finere bøker enn dette. 

Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda

En nydelig historie om fire ulike og unike mennesker i en leilighet i Paris. Filmen er også skikkelig fin, men les boka først om du ikke har sett filmen enda. 

Det jeg elsket av Siri Hustvedt

Dette var en slik bok som satt i kroppen lenge, lenge etter at den var ferdig lest. Den handler om to kunstnerfamilier i New York fra 1970-tallet og fram til i dag. Så fint skrevet, og med karakterer du tror på. Jeg har lest alle av Hustvedts romaner, og dette er og blir min favoritt blant dem. 

No one belongs here more than you av Miranda July

En av de fineste novellesamlingene jeg vet om. Historier som får deg til å le og gråte. Bedre blir det ikke. 

Kejsern av Portugalien av Selma Lagerlöf

En av de første av Lagerlöfs bøker jeg leste, og som gjorde at jeg virkelig ble forelsket i forfatterskapet. Dette er en av de beste historiene hennes etter min mening. Boka kom ut i 1914, og handler om den värmlandske mannen Jan, som etter at datteren flytter til Stockholm fortaper seg i en drømmeverden av savn og kjærlighet, hvor hun er keiserinne og han selv er keiser. Sårt og fantastisk.

The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky

Denne boka har jeg en følelse av at blir anbefalt overalt, men den fortjener det virkelig. Tenåringen Charlie forteller om sin hverdag gjennom en rekke brev til en anonym mottaker. Og filmatiseringen er strålende. 

Catcher in the rye av J. D. Salinger

Boka om tenåringen Holden Caulfield leste jeg for første gang på videregående, og elsket den fra første side. Jeg har lest at Chboskys roman har blitt sammenlignet med denne, og jeg kan forstå hvorfor. Les dem begge!

En bønn for Owen Meany av John Irving 

Denne fikk jeg anbefalt av ei studievenninne, og de første sidene visste jeg ikke helt hva jeg skulle tro. Men så, på en solseng i Frankrike, sa det pang! og jeg skjønte at dette er en av de beste bøkene jeg  har lest. Den er skikkelig rar, men da jeg hadde blitt vant til måten den var rar på, så ble den så flott! Og helt ulikt noe annet jeg har lest, noe som stort sett er et veldig godt tegn. For det bør vel være lov å ha med ei bok på favorittlista bare fordi den er så rar? Ja, det synes jeg. 

Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery

En nydelig historie om en bygård i Paris og dens beboere. En bok om mennesker du blir glad i, og med litterære referanser overalt. Jeg elsket den. Og nok en gang: Filmen er også fin!

Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway

Til nå er dette faktisk den eneste boka av Hemingway jeg har lest, men det har vært en veldig vellykka start. En vakker bok som rett og slett handler om den gamle mannen og havet. Noen ganger er det alt som skal til for å lage en av verdens fineste historier.

Det kommer en pike gående av Inger Hagerup

Det er vanskelig å skrive bare et lite avsnitt om hvorfor jeg liker denne så godt. Faktisk så skrev jeg masteroppgaven min om denne boka. Hagerup er en mester, og jeg elsker oppvekstromaner, så disse to i kombinasjon kan jo ikke bli noe annet enn flott. Hagerup erindrer sitt eget liv, fra sitt første minne og frem til hun i voksen alder møter mannen sin. 

Dagbok for Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf

I likhet med boka over, så skrev jeg også om denne romanen i masteroppgaven min. Den er også en oppvekstroman, og er siste bok i en trilogi om Lagerlöfs oppvekst på Mårbacka.

 photo P8271247_zps8a5590ed.jpg

Historien om fru Berg av Ingvild H. Rishøi

En av de fineste novellesamlingene jeg noen gang har lest. Triste, fine og fintriste historier.

Beatles av Lars Saabye Christensen

Hvis du er like glad i oppvekstromaner som meg, så lest denne. Oppvekst i Oslo, vennegjeng og Beatles, en skikkelig fin kombinasjon.

The Curious Incident of the dog in the night-time av Mark Haddon
Historien om en 15-år gammel gutt som gjorde skikkelig inntrykk på meg. En sånn bok som er med deg lenge etter at du har lest siste setning.

Of mice and men av John Steinbeck

En klassiker, av god grunn. Tragisk og fint på samme tid, en kort liten bok som er veldig verdt å lese.

Jo fortere jeg går jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold.

Jeg tror nok om at jeg skulle ha valgt en, så hadde Skomsvold blitt min favorittsamtidsforfatter. Historien er nydelig, språket er nydelig, og hele universet er så flott. En av de absolutt beste bøkene jeg har lest på lenge.

Monstermenneske av Kjersti Annesdatter Skomsvold

I likhet med boka over, er Monstermenneske en av de aller beste bøkene jeg leste i fjor. Denne handler om Kjersti som skriver den forrige boka. De er veldig forskjellige, men på den virkelig gode måten, hvor jeg ble sittende igjen å tenke at «hvordan kan noen skrive så flott?». Jeg krysser fingrene for flere fine bøker fra henne.

To kill a mockingbird av Harper Lee

Nok en klassiker som jeg har hatt lyst til å lese lenge, og som jeg begynte på i vinter. Den slukte meg fullstendig, og av og til kan jeg fremdeles tenke på menneskene herfra. Det er en god egenskap ved god litteratur.

The children’s book av A. S. Byatt

Dette er en helt fantastisk roman, en slik bok som har alt ihvertfall jeg liker ved en god bok. Mennesker som gjør inntrykk, fantastiske setninger og gode historier. Den ligner ingen annen bok jeg har lest, og selv om det tok noen sider før jeg kom virkelig inn i den, så var den så verdt det. Et supertips!

Revolutionary road av Richard Yates

Av og til hender det at jeg ser en film først, og får lyst til å lese boka etterpå. Jeg så filmatiseringen da den kom for noen år siden, med min aller største girlcrush Kate Winslet i en av hovedrollene. Boka var akkurat like bra som jeg hadde håpet den skulle være. En historie om et ektepar som føles evig aktuell, og som berører store og viktige spørsmål. 

Freedom av Jonathan Franzen

Dette er boka jeg leser akkurat nå, og selv om jeg ikke er halvveis engang, så kan jeg allerede si at den er en stor favoritt. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og leser litt ekstra sakte slik at den skal vare og vare og vare.

Det er ganske vanskelig å plukke ut favorittbøker, men det ble da en liten liste til slutt. Jeg har en egen liten bok hvor jeg skriver ned alle bøkene jeg leser. Det er et fint tips, og en bra måte å få oversikt på. Også hjelper det jo veldig hvis man blir spurt om å anbefale fine bøker til andre. Ingen blir glemt.
 photo P8271248_zps78e4cc4e.jpg
15 thoughts on “Mine favorittbøker

  1. Av de jeg også har lest av disse, er jeg helt enig i så godt som alt. Bare at jeg aldri kom til det Pang!-et med Owen Meany. En av få bøker jeg har avbrutt. Orket bare ikke mer SKRIKING, liksom :p

    Ellers kan jeg jo ikke unngå å se likhetene med the Rory Gilmore book list 😉 Elsker ❤

  2. Å, for et fantastisk innlegg! Så herlig å lese 🙂 Jeg har bokmerka dette innlegget nå, og har tenkt å ta det fram igjen når jeg vil ha litt leseinspirasjon. Jeg har lest ganske få av bøkene på lista, men deler noen forelskelser, blant annet begge Kjersti Annesdatter Skomsvold sine bøker. Så fine og vonde og sterke og morsomme samtidig!

  3. Kjersti Annesdatter Skomsvold er fantastisk! Jeg lånte monstermenneske på biblioteket, og når jeg var ferdig visste jeg at denne måtte kjøpes og plasseres i bokhyllen. Jeg var tydeligvis heldig på posesalg i vår når jeg plukket med meg Alberte-triologien, pinnsvinets hemmeligheter, kejsern av Portugalien og det kommer en pike gående. Er veldig flink til å stappe så i en pose til 40 kroner fikk jeg plass til 23 bøker… Jeg har også en liten bok jeg skriver opp boktips i. Og så bruker jeg bokelskere.no

  4. Så fint med en slik fin liste, da har jeg litt inspirasjon når jeg er ferdig med de bøkene jeg allerede har liggende klare. Jeg lurte også på om du ikke kunne skrevet et lite innlegg om utdanningen du tar nå. Til våren blir jeg ferdig med min bachelor i sykepleie, men jeg har blitt mer og mer klar over at dette ikke er det rette yrket for meg. Jeg har blitt litt interessert i bibliotekarutdannelsen. Hvordan er studiet? Faget, lærerne, miljøet i klassen/påskolen og praksisen? Takk for svar 🙂

  5. Oj, her var månge juvelar! Eg har En bønn til Owen Meany liggande, kanskje eg skal ha som mål å lese den før året er omme. Er bjynt å bli so månge uleste bøker på bokhylla mi at det er vanskeleg å prioritere.

    For tida er eg forresten veldig gira på å anbefale Haiene av Bjørneboe. Ei brutal og elegant bok, og desidert ei av mine favorittbøker.

  6. Takk for gode tips! Ser vi deler noen favoritter – slik som Saman er ein mindre aleine og Beatles. Fantastiske bøker! Har «grunna» lenge på å lese Alberte-triologien og ser at jeg bare må få gjort det, rett og slett 😀

  7. For en flott liste, Maren! Denne skal jeg huske på. Jeg har også lest og likt flere av disse – gode bøker er virkelig en av mine store gleder!

  8. Takk for fin liste – jeg holder på å lage en plan for hvilke bøker jeg skal lese fremover, og da kommer garantert noen av disse med. : )

  9. Åååå hurra!! Så bra at du vil legge ut dine eksperttips 😉 Jeg har notert med mange mange av disse, og skal begynne å gå til innkjøp, og ønske meg de i julegave 🙂
    Tusen takk, fine du, for at du deler!

  10. Tilbaketråkk: Svar på spørsmålene | Puddersky

Legg igjen en kommentar

