Sommerbøker

Noe av det beste jeg vet er å finne fram årets feriebunke med bøker. I år har jeg jo begynt med Byatts The Children’s Book. Den krever litt tid, men jeg koser meg så med den og gleder meg til siste halvdel. Det er noe eget med de bøkene man vet at man kommer til å savne litt når siste setning er lest.

Neste bok ut blir Axel Jensens Line, en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese, og som er plukket ut av mamma og pappas bokhylle og lagt klar på nattbordet. Forhåpentligvis skal jeg også lese Lauren Grahams roman. Det gleder jeg meg til, og jeg håper den er litt som henne. Dessuten har jeg en plan om å lese Bjørn Sortlands Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar. Kan jo nesten ikke la være å lese den. Siden jeg skal tilbringe en god del av ferien min på biblioteket, så vil jeg tro det dukker opp flere bøker som vil bli lest i sommer. Oppdagelsesferd mellom bibliotekhyllene er jo et eventyr i seg selv. 

Kom gjerne med deres leseplaner for sommeren! Jeg elsker å få innblikk i andres feriebunker. 

 photo IMG_20130603_200554_zps2ef1f6db.jpg

15 thoughts on “Sommerbøker

  1. Så fine leseplaner! Jeg har jo akkurat begynt med boka jeg lånte av deg, og har planer om å følge opp med Monstermenneske. Ellers er jeg spent på hvordan sommeren blir lesemessig med en helt ny liten baby å passe på. 🙂

  2. Jeg sliter sånn med leselysten for tiden. Har gjort det i noen måneder nå, og jeg er en lesehest, så det er veldig uvant. Men klarer å lese litt. Akkurat nå holder jeg på med Collapse, som forøvrig er en ganske interessant bok. Skal gå over til noe litt lettere etterhvert, tror jeg.

  3. Jeg har også store planer om å lese romanen til Lauren Graham i ferien!
    I tillegg er også «The way we were» av Elizabeth Noble, «If I stay» av Gayle Forman, «Sonata for Miriam» av Linda Olsson og «Øya» av Victoria Hislop noen av bøkene som er i feriebunken min 🙂

  4. Jeg har nettopp lest ut «Sluk» av Lars Saabye Christensen, og driver å leser «The Witches» av Roald Dahl nå, det er koselig 🙂 Etterpå så følger «Looking for Alaska» tror jeg, den venter på meg på Kindle'n min 🙂

  5. Det er so fint å kunne setje av heile ettermiddagar, morgonar og/eller dagar til skjønnlitterær lesing!

    held for tida på med Tess of the D'Urbervilles, og har ikkje planlagt noke meir utover det. Sjølvsagt har eg nokre bøker liggande, og nokre bøker eg har lyst å bestille, men nett no veit eg ikkje kva bøker eg kjem til å ende opp med å lese. Og det er i grunn litt spennande!

  6. Jeg har så lyst til å lese, bare ligge på sofaen eller sitte ute i en stol å lese, men får det liksom ikke til for tiden. Kanskje det skjer litt for mye i livet for tida? Fine ting altså, men jeg har ikke helt leseroen. Det må bli målet for sommeren- det er jo så fint å lese bøker.

    Tusen takk for tips kjære Maren!

  7. Jeg skal lese mer av Lars Saabye Christensen og Marianne Fredriksson. Det er så deilig å lese om sommeren. Blir ikke helt det samme da man leser faglitteratur hele dagen i studieåret.

  8. Eg held på med fyste boka i serien A song of ice and fire av George R.R. Martin, og så kosar eg meg med skulebøkene til elevane på Hogwarts (Fantastic beasts and where to find them, og Quidditch through the ages)

  9. Så fine leseplaner. Selv får jeg forhåpentligvis tid til mange fine oppdagelsesstunder på biblioteket i sommer, jeg også 🙂 Først på listen er likevel Mens vi venter på Godot (Samuel Beckett), Tolvskillingsoperaen (Bertolt Brecht) og Gymnaslærer Pedersen (Dag Solstad)

  10. Jeg leser monstermenneske, clash of kings og wuthering heights nå. Etter det vil jeg lese the summer without men og garps bok som jeg fant på loppis i en nydelig turkisfarge som gjør meg glad 🙂

  11. Jeg har akkurat begynt på «blomstenes hemmelige språk», og jeg liker den allerede.. Og så har jeg egentlig litt lyst til å begynne på «game of thrones»bøkene, selvom jeg er inni serien nå.. Er også veldig fristet til å sjekke ut Lauren Graham sin bok, etter tips fra deg 🙂
    Du er fin!

  12. Kan ikke du, kanskje etter du har lest feriebunken din, lage en topp 5 (eller 10), av de aller beste bøkene du har lest? Og skrive litt hvorfor 🙂 du er en sikker kilde ❤

  13. Jeg har tenkt å kose meg med klassikere i sommer – blant annet ligger Fitzgerald, Poe og Lovecraft i min bunke. Det er så deilig å være tilbake i rolige Oslo, hvor man kan sitte på alle tak og plener og lese! (I Paris er det stort sett ikke lov til å tråkke på gresset i parkene, og takterrasser finnes nesten ikke.) Sommerlektyre er herlig!

Legg igjen en kommentar

