Historien om Pi

Photobucket



En av de fineste bøkene jeg har lest i sommer har uten tvil vært Yann Martels Historien om Pi. Den handler om den seksten år gamle Pi, som vokser opp i en familie som eier og driver en dyrehage. Boka forteller historien om en ubeskrivelig reise til sjøs, hvor Pi som eneste overlevende etter et skipsforlis befinner seg på en flåte i Stillehavet, i selskap med en hyene, en sebra, en orangutang og en tiger.

Boka traff meg midt i hjertet, som en unik hyllest til de riktig store og mektige historiene. Jeg likte den fra aller første setning, og jeg tar meg selv i å tenke på Pi flere uker etter at jeg leste siste setning i boka. Romanen skal også bli film, og den er jeg veldig spent på. Men les veldig gjerne boka først, for det fortjener den.

Photobucket

9 thoughts on “Historien om Pi

  1. Eg òg byrja på den, for berre ei vekes tid sidan faktisk, men tok den ikkje med heim til fødestaden. Må nok plukke den opp igjen når eg kjem tilbake!

    PS: gratulerer med bilete i hjartesmil sine smileruter 🙂

  2. Denne boka er bra, ja! Men eg syntes den var litt langdryg midt inni ein stad. Og merkeleg. Men mest av alt bra.

  3. Ingenting er som bøker som setter virkelig dype spor, som man går og tenker på i lang tid etterpå. Så kjekt at den skal bli film også, får håpe den lever opp til forventningene 🙂

    God tirsdag til deg!

  4. Den leste jeg for noen år siden, og husker den gjorde inntrykk! Når jeg begynner på jobb igjen, skal jeg pendle med ferja, og da blir det nok tid til litt lesing igjen. 🙂

  5. Den fikk jeg lyst til å lese! 🙂
    Vil du også ha et lesetips fra meg? (Det er ikke hverdagskost!). En dag av David Nicholls – vakker, fin, trist og ekte!

  6. Den har jeg lyst til å lese! Hvis du har den, kanskje jeg kan låne den av deg? 🙂

    Jeg leser forresten en veldig fin bok nå, den nye til Mark Haddon som heter The Red House.

Legg igjen en kommentar

